Joustavaa tuotantoa lähellä asiakkaita

Wärtsilän tuotantotoimintojen päätehtäviä ovat tuotteiden kokoonpano, koeajo ja viimeistely. Tuotantokapasiteetin joustavuuden takaa ulkoistamiseen ja laajaan toimittajaverkostoon perustuva toimintamalli. Keskeistä on joustava toiminta lähellä asiakasta.

Laaja toimittajaverkostomme tukee tuotantomme joustavuutta

Hyvä yhteistyö ja tiedon jakaminen toimittajiemme kanssa takaavat varmat komponenttitoimitukset ja lyhyet läpimenoajat. Wärtsilällä on maailmanlaajuisesti noin 200 keskeistä toimittajaa, ja toimittajaverkostoa kehitetään jatkuvasti. Hankintastrategianamme on keskittää yhteistyö huolellisesti valituille, suorituskykyisille toimittajille. Tähän päästään toimittajakannan optimoinnilla, jossa pääkriteereitä ovat suorituskyky ja sijainti lähellä tuotantoamme.

Tuotanto

Keskinopeiden päämoottorien tuotanto on keskitetty kahteen toimituskeskukseen, Vaasaan ja Italian Triesteen. Hidaskäyntiset päämoottorit ovat erittäin suurikokoisia ja siksi vaikeita kuljettaa, minkä vuoksi ne valmistetaan lisenssillä lähellä telakoita eri puolilla maailmaa. Meillä on tällä hetkellä 17 hidaskäyntisten moottorien lisenssivalmistajaa Aasiassa, Euroopassa ja Etelä-Amerikassa. Apumoottorit valmistetaan Kiinan Shanghaissa. Propulsiolaitteistojen komponentteja valmistetaan lähinnä Kiinassa, Norjassa, Isossa-Britanniassa, Italiassa, Intiassa ja Japanissa. Automaatiolaitteistoja valmistetaan Norjassa, ja ympäristöratkaisuihin keskittyvä toimituskeskus Ecotech sijaitsee Suomessa. Koska loppumarkkinoillamme tapahtuu yhä rakennemuutoksia, jatkamme läsnäolomme vahvistamista avainmarkkinoillamme, etenkin BRIC-maissa. Tämä antaa mahdollisuuden hyödyntää entistä paremmin kehittyvien markkinoiden tarjoamia mahdollisuuksia ja säästää sekä työvoima- että kuljetuskustannuksia.

Wärtsilän tuotantotoiminnot

OmaYhteisyritysLisenssivalmistajatKumppanit
Keskinopeat
Hidaskäyntiset
Propulsio
Automaatio
Ecotech
T&K

Keskeiset tuotannon muutokset vuonna 2010

Vuonna 2010 Wärtsilä aloitti tuotantokapasiteettinsa sopeuttamisen sekä markkinoiden rakennemuutoksiin että heikentyneeseen kysyntätilanteeseen. Tuotantoa Drunenissa ja Zwollessa Alankomaissa ollaan sulkemassa, ja säätölapapotkureiden tuotanto Kiinassa on aloitusvaiheessa. Aggregaattien tuotanto siirrettiin vuonna 2010 Vaasasta Kiinaan. Uusia tehokkaampia toimintatapoja otettiin käyttöön, minkä tuloksena pieniä yksiköitä voitiin sulkea ja toiminta voitiin keskittää suurempiin yksiköihin eri maissa.

Wärtsilä Industrial Operations suunnittelee ja valmistaa integroituina toimituksina moottoreita, aggregaatteja, sähkö- ja automaatiojärjestelmiä sekä integroituja ympäristösuorituskykyä ja hyötysuhdetta parantavia tuotteita ja järjestelmiä, potkureita, vaihteistoja, tiivisteitä ja laakereita.

Lue lisää tuotteistamme ja T&K -toiminnastamme osiosta Tavoitteena entistä kestävämmät ratkaisut.