Case: Dynaaminen kunnossapitosuunnittelu

Wärtsilän moottoreilla varustettuja aluksia seilaa maailman kaikilla merillä. Alusten kunnossapito edellyttääkin erityisen huolellista suunnittelua. Miten alusten kunnossapito hoituu tuloksekkaasti ja kustannustehokkaasti?

Wärtsilän uusi palvelukonsepti, dynaaminen kunnossapitosuunnittelu (DMP), mahdollistaa yhteistyössä asiakkaan kanssa aluksen kunnossapitotarpeen ennakoinnin, jolloin palvelut voidaan mitoittaa oikein.

DMP-sopimukset parantavat ennustettavuutta, mikä lyhentää aikaa, jonka alus on pois käytöstä. Se puolestaan tuo asiakkaille selvää säästöä. Wärtsilälle ennustettavuus tarkoittaa, että voimme helposti varmistaa huollon ammattilaistemme paikallisen saatavuuden missä ja milloin tahansa. Laitteiden säännöllinen tarkistus ja valvonta on olennainen osa DMP-konseptia. Aluksen tietojärjestelmästä lähetetään joka päivä ympäri vuorokauden tietoa Wärtsilän huoltoammattilaisille, joita on eri puolilla maailmaa.

Wärtsilä allekirjoitti elokuussa pitkäkestoisen sopimuksen Eidesvik Offshoren kanssa kunnossapitopalveluiden toimittamisesta seismiselle tutkimusalukselle Oceanic Vegalle. Tämänkaltaiset sopimukset ovat rohkaiseva alku DMP-palvelukonseptille, joka on jälleen yksi osoitus Wärtsilän globaalista toimintamallista.