Kestävä kehitys

Kansainvälinen pyrkimys kestävään ja ympäristömyötäiseen kehitykseen on tärkeä kysyntätekijä Wärtsilän kannalta. Kasvanut huoli ympäristöstä sekä globaalisti ja paikallisesti kiristyvät säännökset lisäävät meriteollisuuden paineita tutkia jatkuvasti uusia tapoja vähentää laivojen ympäristövaikutuksia. Wärtsilällä on hyvä asema merenkulun ja kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisessä yhtiön erilaisten teknologioiden ja erikoispalvelujen ansiosta. Kasvihuonekaasujen vähentäminen on muutoksen ajuri myös energiasektorilla.

Toisen neljänneksen aikana Wärtsilä järjesti ympäristöseminaarin yhdessä Baltic Sea Action Group:in (BSAG) kanssa hakeakseen meriliikenteeseen ratkaisuja, jotka hyödyttävät vakavasti saastunutta Itämerta.

Wärtsilä liittyi Maailman Pankin johtamaan Global Gas Flaring Reduction -organisaatioon, joka pyrkii vähentämään öljyntuotannossa vapautuvan maakaasun polttoa. Tarkoituksena on vähentää kasvihuonekaasujen päästöjä.

Joulukuussa Wärtsilä liittyi Forum for the Future -järjestön Sustainable Shipping Initiativeen (SSI). Aloite saattaa yhteen toimialan johtavat organisaatiot osoittamaan miten merenkulku voi osallistua kestävään kehitykseen tulevaisuudessa.

Vuonna 2010 Wärtsilän osake sisällytettiin kahteen uuteen kestävän kehityksen indeksiin: ECPI Global Carbon Equity -indeksiin ja OMX GES Sustainability Nordic -indeksiin. Lisäksi, Oekom Research luokitteli Wärtsilän PRIME-yritykseksi.

Wärtsilä on sitoutunut tukemaan YK:n Global Compact -aloitteen ihmisoikeuksia, työvoimaa, ympäristöä ja korruption torjuntaa koskevia perusperiaatteita.

Wärtsilän vuosikertomukseen sisältyvä kestävän kehityksen raportti on laadittu Global Reporting Initiative (GRI) G3-ohjeiden mukaisesti. Se antaa tasapainoisen ja perustellun kuvan organisaation ympäristövastuusta sekä taloudellisesta ja sosiaalisesta vastuusta. Raportti on varmennettu.