Strategia

Wärtsilän strategisena tavoitteena on vahvistaa johtavaa asemaansa markkinoillaan ja jatkaa kasvua tarjoamalla asiakkaille markkinoiden paras luotettavuus ja elinkaarenaikainen hyötysuhde. Tämän mahdollistaa integroitu laite-, ratkaisu- ja palvelutarjonta, joka vastaa asiakkaiden tarpeisiin kaikkialla maailmassa. Wärtsilän kilpailukyvyn perustana on jatkuva keskittyminen innovointiin ja T&K-toimintaan sekä pyrkimys teknologiajohtajuuteen omilla toimialoillaan. Wärtsilän kyky keskittyä liiketoiminnan pitkän aikavälin kysyntätekijöihin, vahva taloudellinen asema ja muuttuvien markkinaolosuhteiden vaatima ketteryys takaavat yritykselle hyvät edellytykset jatkaa valitsemaansa strategiaa.

Strategiset toimenpiteet, yritysostot ja verkoston laajentaminen vuonna 2010

Toukokuussa Wärtsilä allekirjoitti sopimuksen yhteisyrityksestä venäläisen Transmashholdingin (TMH) kanssa modernien ja monikäyttöisten dieselmoottoreiden valmistamiseksi Venäjällä. Moottoreita, mukaan lukien uusi ja teknisesti edistyksellinen versio Wärtsilä 20 -moottorista, käytetään vaihtovetureissa ja erilaisissa merenkulku- ja voimalaitossovelluksissa. Osapuolet suunnittelevat yhdessä rautatieliikenteeseen tarvittavan sovelluksen. Wärtsilä ja TMH arvioivat yhteisyrityksen liiketoiminnan laajentamista myös muiden dieselmoottorityyppien kehittämiseen ja valmistamiseen tulevaisuudessa. Wärtsilä investoi yhteisyritykseen noin 30 miljoonaa euroa. Moottoreiden tuotannon on suunniteltu alkavan vuonna 2012.

Tilikauden aikana Wärtsilä jatkoi huoltoverkostonsa laajentamista avaamalla uuden toimiston ja huoltoverstaan Panamassa.

Pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet

Wärtsilä on määritellyt uudelleen pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa. Tavoitteemme on kasvaa nopeammin kuin maailman BKT. Liikevoittotavoitteemme (EBIT%) on 14% suhdannesyklin huipulla. Syklin pohjalla tavoitteemme on säilyttää yli 10%:n liikevoitto. Tavoitteemme on säilyttää alle 50%:n velkaantumisaste. Tavoitteemme on jakaa 50% osakekohtaisesta tuloksesta osinkona.